torsdag 20 mars 2014

Hus till robotgräsklipparen?

Lika tokigt som det låter lika tokigt sant är det. Bakgrunden är; i allt fler trädgårdar dyker de tydligen upp, robotgräsklipparna från Husqvarna. För många blir de här robotarna också mer än en gräsklippare, ja ofta ger ägarna sina små robotgräsklippare namn och egna små hus, låter lite skruvat i mina öron men tydligen sant! Och inspirerade av det här bad Husqvarna Thomas Sandell och fyra andra framstående arkitekter i Nordeuropa, att designa var sitt hus till en Husqvarna Automower®. Helt galet kan jag tycka med tanke på att vi inte har bostäder åt vare sig studenter eller hemlösa mfl. Men innan jag gick helt i taket så hann jag läsa att husen inte skulle sättas i produktion och att man i alla fall skulle auktionera ut alla fem gräsklipparhusen och låta intäkterna gå till Läkare utan gränser, i Sverige, och andra liknande organisationer i de övriga länderna. Ja det lugnade ner mig lite, även om jag inte känner mig helt bekväm med idén ändå. Visst kanske rolig...men nja. Vad tycker ni?

Husqvarna har i alla fall frågat fem arkitekterna i Nordeuropa om de ville rita varsitt hus till Husqvarnas robotgräsklippare, och så här blev resultaten.

I Tyskland samarbetar Husqvarna med arkitekt Jürgen Mayer H. De donerar pengarna från auktionen på Lauritz.com går till Deutsche AIDS-Hilfe e.V 

Husqvarnas arkitektsamarbete med Thomas Sandell resulterade i en silverfärgad Automower® och ett rött hus som bär Sandells tydliga signum.

I Finland och Danmark tänker man väldigt lika tydligen, här är deras förslag.

I Finland samarbetar Husqvarna med Päivi Meuronen på JKMM, som bland annat har ritat den Finska ambassaden i Paris och högtalarbordet Kaikuuu01. Pengarna från auktionen på Lauritz.com doneras till UNICEF.

I Danmark samarbetar Husqvarna med Andreas Klok Pedersen på arkitektbyrån BIG. De donerar pengarna från auktionen på Lauritz.com går till Röda korset.

I Norge är samarbetet med arkitektbyrån MAD representerad av Kurt Singstad. Pengarna från auktionen på Lauritz.com väljer MAD att skänka till Architecture for Humanity

Inga kommentarer: