onsdag 5 mars 2014

c/o Häringe Slott

För en tid sen fick jag en inbjudan till lunch och visning av nyrenoverade c/o Häringe Slott. Glad blev jag, som gillar vackra slottsmiljöer, när jag upptäckte att jag faktiskt skulle kunna gå, trots att nästan en hel dag skulle gå. Men efter två helger med jobb så tyckte jag att jag var värd det hela. Igår var det dags och klockan 9 gick bussen med oss inbjudna, 3,5 mil senare var vi framme. Jag har tidigare varit på ett bröllop på Häringe Slott, men nu pratar vi måna år sen, men minns att det var en vacker miljö. Sist jag var där var det sommar, varmt och vackert väder, nu var det den allra första vårdagen för året och lite grått, men det gjorde inget för miljön var lika vacker som jag minns den.
c/o Häringe Slott har genomgått en förändringsprocess de senaste åren och sedan ägaren av slottet Jenny Ljungberg öppnade sitt hotell i den historiska miljön. Nu har sviter i Kavaljersflygeln och Västra Flygeln renoverats och fyllts av inspiration och skandinavisk formgivning och, inte minst, fotokonst. Allt enligt hotellets egna designkoncept Scandinavian Cozy, som värnar om hotellkedjans och slottets skandinaviska rötter och där designklassiker med nya talanger från hela Skandinavien blandas. Mottot är "much is more", som syns i färgsättningen och inredningen. Och bakom den karaktäristiska stilen ligger ägarinnan Jenny Ljungberg och hotellets designchef Mailn Hedbom.
Förutom titten på slottet och de nya rummen fick vi också vara med om avtäckningen av ett nytillskott i den historiska statyparken i slottsträdgården. En alldeles ny  staty föreställande Jenny Ljungberg, som stod modell när hon väntade sin lilla dotter, och formgiven av skulptören Gudmar Olovson. 
"Med statyn vill jag fira moderskapets gåva och min dotter. Det är från denna känsla av tacksamhet som skulpturens namn, Gåvan, härstammar. Både gåvan att få bära och föda ett barn men också gåvan mamman ger sitt barn i form av livet. Att min avbildning dessutom sträcker ut en öppen hand är symboliskt för att jag åt min dotter visar upp det unika kulturarvet, som jag önskar att hon ska växa upp i och lära sig att älska" förklarar Jenny.
Med på avtäckningen var så klart även "magen" Jennys lilla bedårande dotter.
Rekommenderar en skön slottsvistelse, för det är du värd! Om du inte kan/vill bo över varför inte ta en lunch eller en Afternoon Tea, serverar alla dagar i veckan.
Häng med på en rundvandring på slottet nu.


























Foto: Annette Eriksson, Annettes Skimmer

Inga kommentarer: