Visar inlägg med etikett Utställning. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Utställning. Visa alla inlägg

torsdag 17 oktober 2013

Carl Malmsten på Waldemarsudde

Gillar du Carl Malmsten? Då ska du inte missa utställningen ute på Waldemarsudde. 
För på lördag 19 oktober öppnar utställningen Carl Malmsten - formgivare och pedagog ute på Waldemarsudde på Djurgården. 
Utställningen pågår sen från den 19 oktober 2013 till den 2 mars 2014.


Stolen Lilla Åland. Foto: Jesper Petersson

fredag 4 oktober 2013

Igår var det mingelkväll

Igår minglade jag runt lite på stan. Började med att mötte upp Karin och Maria från TrendgruppenSlettvoll som tillsammans med Plaza Interiör och Plaza Deco hade mingelkväll där. Vidare till invigningen av herrbutiken Gabucci som öppnat upp på ny adress, Nybrogatan 14, superfin butik och lika fina herrkläder. Sen var det dags för en kort taxifärd ut till Djurgården och invigningen av utställningen Ränder, rytm, riktning på Nordiska Museet. En utställning som öppnar idag 4 oktober och som jag kan rekommendera, massor av ränder och riktigt bra!
Jag lyckades med att radera mina bilder från mobilen, ja sån händer. Hade bara en kvar, ett på mitt sällskap för kvällen, och vi följde klädkoden randigt!
Foto: Annette Eriksson, Annettes Skimmer

torsdag 3 oktober 2013

Viskaform på Designgalleriet

Igår var det pressvisning av Designgalleriets nya utställning Bodywaves med Viskaform. En utställning där det nystartade textilföretaget Viskaform presenterade den nya lekfulla kollektionen Together, med småtokiga och roliga figurer på textilier och produkter. Utställningen pågår 3 - 25 oktober, läs mer HÄR.




Foto: Annette Eriksson, Annettes Skimmer

fredag 19 april 2013

Berns en självklar del av Stockholms nöje, kultur och gastronomi under 150 år

Trots regntunga moln över stan igår drog jag ut på stan som bjöd på en massa specialvisningar och mingel som jag var inbjuden till.

Startade på Bukowskis och kollade in Vårens Moderna. Såg några roliga figuriner och så hade det massor av fina dekorativa blommor.


Vidare till grannen Berns, som lagom till sitt 150-års firande släpper bok om Berns spännande tid sedan de slog upp portarna den 1 augusti 1863. Författaren till boken Lennart Jarnhammar diskuterade Berns 150-åriga historia med Erik Haag, gillar! under kvällen. Allt medan de åt sig igenom 150 år och berättade om hur allt började. Med konditor Heinrich Robert Berns start av hela nöjespalatset till hur Berns lanserade varitéunderhållning i Sverige, till varför Berns idag serverar Asiatisk mat. Fin, spännande och intressant bok om en av Sveriges främsta platser för flärd, festligheter och umgänge. Boken finns att köpa på Berns för ca 300 kronor. Här en liten sneak peek.







Sen en snabb sväng förbi Kapland för att kolla in deras visning av Exklusiva Våren 2013, mycket glitter och ädla stenar....alltid kul att titta på!


Vidare till Strandvägen och Svenskt Tenn som hade vernissage på deras utställning Sommar. Och som alltid, inspirerande och fint hos Svenskt Tenn.



Sen började jag att känna mig mätt på intryck, och i magen efter alla snittar, mingelmat och Champagne, så jag styrde hemåt. Men med ett stopp på vägen för att kolla in ett vernissage med designade smycken.
Idag väntar en rundvandring på stan för att låna upp produkter för ett stylingjobb till Leva & Bo i nästa vecka....hoppas att det inte kommer att regna alltför mycket.


Fot: Annette Eriksson, Annettes Skimmer

onsdag 6 mars 2013

Under ytan...om det onämnbara vid sekelskiftet 1900.

I morse var jag på en pressvisning av Hallwylska museets nya utställning Under Ytan...om det onämnbara vid sekelskiftet 1900. En utställning som jag kan rekommendera, inte bara för att den är i det helt fantastiska Hallwylska museet med all deras vackra inredning, utan för att utställningen var så fin och spännande. Här visas det som döljde sig under den ordnade och välklädda fasaden som vi möter i porträttmålningar och fotografier av borgliga kvinnor, män och familjer kring sekelskiftet 1900. Allt från korsetter och livstycken som formade kvinnors och mäns kroppar till allt som rådde kring kropp, nakenhet, kön och sexualitet på den tiden. Se den, du får inte bara se vacker inredning utan också en spännande historia om våra förfäders "hemligare" sidor!








Foto: Annette Eriksson, Annettes Skimmer

måndag 25 februari 2013

Mera från Svenskt Tenn

När jag var på Svenskt Tenn sist passade jag även på att titta på deras satsning på barnmöbler/detaljer, den lilla leksakskistan är bara för söt.



Eftersom jag fick förhinder när pressvisningen av utställningen To Be Perfectly Frank var passade jag även på att titta på den, vilka design/konstföremål...vill ha! Utställningen med Michael Anastassiades vackra verk är som en hyllning till Josef Frank av Michael Anastassiades, för Svenskt Tenn. Han har skapat en serie där han gestalta utvalda objekt som Josef Frank formgav genom åren. Genom att förändra material, form eller funktion tillägnar sig föremålen en ny identitet som visar på alternativ till Josef Franks originalversion av föremålen.

Massor av Annette.... och ett guldklot, precis som ett bowlingklot, som fin dekoration eller vas.

 Taklampa jag gärna vill ha, men på tok för dyr tyvärr!

 Som hängande Svenskt Tenn Ekollonvaser, men väldigt mycket större.





 Känner ni igen formen på bordet?

Foto: Annette Eriksson, Annettes Skimmer

torsdag 4 oktober 2012

Herrskap och tjänstefolk i fakta och fiktion

Hallwylska museet presenterade sin nya utställning - Herrskap och tjänstefolk i fakta och fiktion - med dräkter från TV-serien Downton Abbey, vid en pressfrukost igår. Så vackra klänningar, ja det var mest de kvinnliga karaktärernas kläder som visades eftersom de manliga och tjänstefolkets dräkter återanvänds vid inspelningen av nya episoder. Och anledning till det är så klart att modet inte varit så skiftande bland dem som det varit för oss kvinnor genom åren. Men för att få in någon man i utställningen så fick en manlig pappersfigur sticka upp i rökrummet, alltid något. Har du följt TV-serien kan jag tänka mig att du får ytterligare en dimension till utställningen, men jag som inte följt serien kan ändå verkligen rekommendera utställningen, om du så bara är intresserad av kläder eller om du mest bara gillar vackra historiska miljöer så får du ditt lystmäte tillgodosett. Hallwylska museet , som är ett av mina favorit museum i Stockholm, är ju alltid härligt att besöka. Utställningen visas mellan 5/10 - 6/1 2013, Hallwylska museet, Hamngatan 4.










 Foto: Annette Eriksson, Annettes Skimmer

tisdag 13 mars 2012

Vad är svensk design?

Har precis varit på pressvisningen för Designgalleriets ny utställning Svensk Design. Där har sju svenska formgivare, Sudarat Persson, Kolbrún Leósdóttir, Jangir Maddadi, Manush Mirzakhanjan, Samad Kasrayan, Sepidar Hosseini, Kyuhyung Cho, med andra etniska namn än de klassiska svenska bjudits in för att ställa ut sina produkter och diskutera begreppet "svensk design". Ja vad är svensk design? Ska designern vara född i Sverige, bott x antal år i Sverige, bara ha en anknytning till Sverige eller vad är det som bestämmer om det är svensk design? Vad tycker du?
Utställningen pågår mellan 14 mars - 5 april på Designgalleriet.
Stefan Nilsson, en av grundarna till Designgalleriet, brinner för ämne och utställningen..och var i sitt esse.









Foto: Annette Eriksson, Annettes skimmer