Visar inlägg med etikett Restauranger. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Restauranger. Visa alla inlägg

måndag 26 augusti 2013

Nya Verandan på Grand Hôtel invigd

Idag var jag bjuden på en presslunch till nya Verandan på Grand Hôtel, som efter en omfattande renovering nyinvigdes idag. Restaurangen har både fått ett exklusivt, internationellt utseende och ett nytt toppmodernt restaurangkök.
 För design och inredning har den Londonbaserade arkitektbyrån Richmond International stått för, som även gjorde inredningen av Cadierbaren. Här kommer det klassiska svenska smörgåsbordet tillsammans med en internationell à la carte stå i fokus på menyn. Och vi bjöds på Verandans vackra sommarutsikt över slottet och deras smörgåsbordet, ett smörgåsbord utöver det vanliga, jisses så mycket gott!
Den nya inredningen kändes både elegant och tidlös, och inslag av svensk tradition syntes lite var stans. Det fanns också massor av vackra utsmyckningarna och där har bland annat spetsbrodyrer från vintagebrudklänningar och den svenska floran stått som förebild. Färgskalan gick i vitt, mörkt blått, lila och grått och med vackra detaljer av brons. Jag som tycker om vackra golv tittade lite extra på just dem, av ljus marmor, med infällda toisetter och mönsterlagd mosaik. I taket hänger fantastiska kristallkronor, fritt tolkade av den oscarianska stilen som rådde under Grand Hôtels öppningsår 1874. I mitten av matsalen står ett hela 300 kilo tungt konstverk i brons, design Stefan Hasselberg i samarbete med Solidor. 110 sittande matgäster har Verandan plats för och alla kan njuta av den vackra utsikten mot Kungliga slottet.









Foto: Annette Eriksson, Annettes Skimmer

torsdag 3 januari 2013

Charmig italiensk restaurang

I Italien hittar man inte så ofta ny hippa/modernt designade Restauranger/Tavernor/Pizzerior. Nej, och om ni frågar mig så är italienarna inte så framåt utan väldigt efter var det gäller just inredning av restauranger, kontor, arbetsplatser, inredning av offentlig miljö... ja det mesta faktiskt. Visst kan det kännas och låta ganska motsägelsefullt med tanke på deras rykte vad det gäller design och mode, där de ju är bland de bästa.
Så när jag ser en innovativt inredd italiensk restaurang studsar jag till. Den här som ligger i regionen Lazio, ligger i mitten av landet och Rom är en av städerna i regionen, tycker jag kändes spännande på ett enkelt sätt. Fint med ingjutna ordspråk och hänvisningar samt helgjutna rabatter och detaljer som enklaste kranar mm. En italiensk taverna/pizzeria designad av Noses Architects för 2010-talet, känns ovanligt, nytt och spännande!













tisdag 2 oktober 2012

The Cube

I söndags var jag bjuden på lyxig lunch uppe på Operans tak, Electrolux The Cube. Ni vet den där restaurangen som landat på Operans tak för ett kortare gästspel. Tidigare har den varit i Paris, London, Barcelona mm och snart ska den vidare ut i världen. Lunchen, tillagad av Markus Ek, bjöd på allt från en fantastisk utsikt, välsmakande mat och dryck och vackra bestick från Christofle att äta med.






Foto: Annette Eriksson, Annettes Skimmer

tisdag 18 maj 2010

Försommarfrukost på Restaurang Hjerta

Den här härliga försommarmorgonen fick jag börja med ett föredrag och frukost på nya Restaurang Hjerta, Slupskjulsvägen 28 B, Skeppsholmen. Det var Ceannis, Mateus, Linum och U it´s you som bjöd på föredrag om trender inom konsumtion och design för morgondagens generation, med talare omvärldsanalytiker Magnus Kempe från Kairos Future, spännande! Och skoj att få se nya Restaurangen Hjerta, ett perfekt tillhåll bl a varma sköna sommardager, och då helst på deras fina uteservering precis nere vid vattnet.




torsdag 17 september 2009

Nu blir det lite butiks/restaurang inredning

Jag är riktigt svag för snygga butiker, läckra restauranger/barer och inte tala om snygga arbetsplatser. Jag tycker att det är förvånande att det finns så många offentliga platser som är så taffligt inredda. Tänk bara hur många trista tandläkar- och läkarväntrum det finns, ruggiga och muggiga kontor, sunkiga restauranger och helt förvirrande butiker det finns. Jag fattar inte det! Att företagarna till de här platserna inte fattar att de skulle ha så mycket att vinna på att piffa till sina företag. Pengar säger en del nu, men där håller jag absolut inte med..för det behöver absolut inte bli så dyrt att fixa till sin lokal. Och om man sen tar med att med all sannolikhet får man både flera och nöjdare kunder, personal som trivs bättre..och därmed jobbar bättre.. så är det bara förtjänster i slutändan.
Hittade bilder på designern Hila Gaon butik för brudklänningar i Tel Aviv, designad av Karina Tollman och Philipp Thomanek från studio
k1p3. Se så snyggt de vita klänningarna kommer fram mot den sobra svarta inredningen. Och de sista bilderna är från en tokroligt snyggt inredd restaurang i Wien, designad av arkitekten Denis Kosutic, inspirerad av "Queen Eliszabeth, rapparen 50 Cent och en flicka från Tyrolen". Visst blir man glad av att bara se bilderna!
Vackrare miljöer åt folket säger jag!