Visar inlägg med etikett Silver. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Silver. Visa alla inlägg

torsdag 30 september 2010

The Artist Hart 2011 - Lena Bergstöm

Igår kväll var jag och tittade på lanseringen av Lena Bergströms halsband Endless Love som hon designat för Georg Jensen. Ett vackert halsband i silver med ett hänge i form av ett hjärta. Lena känner jag mest genom hennes vackra glas som hon designat för Orrefors, ni vet bl a den vackra Carat serien med glas och ljusstakar. Och så hennes urläckra små kristallväskor så klart. Men igår fick vi se att hon är minst lika duktig som smyckesdesigner. Lanseringen av Lenas halsband innebar också att Georg Jensen för tredje gången i världshistorien arbetat med en svensk. Först med Sigvard Bernadotte sen med Vivianna Torun Bülow, och nu med Lena Bergström, kul! Halsbandet säljs i butik från och med 1 november och kostar ca 1 800 kronor... kanske något att önska sig till jul!




tisdag 25 maj 2010

Nytt av formgivaren Carl Philip Bernadotte

Stiliga bestickserien CPB 2091 har utökats. Och i samband med en god och trevlig frukost i morse på F12 var jag och kikade på delarna.
Formgivaren Carl Philip Bernadotte har i nära samarbete med silversmederna och hantverkarna hos Mema/GAB i Eskilstuna tagit fram nya delar i bestickserien CPB 2091 som lanserades 2009. Nya delar är förrättsgaffel, förrättskniv och tårtspade samt ett selterglas i äkta silver.

Du hittar hela serien i Guldsmedsbutiker, Svenskt Tenn, NK Cervera m fl



tisdag 1 december 2009

Alma - en ljusstake att växa med

Idag lanserar Mema/Gab ljusstaken Alma i design av Anders Ljungberg. Och i morse var jag på en pressfrukost i Observatoriemuseets mysiga 1700-talsvalv för en närmare presentation av ljusstaken. Alma är en ljusstake i silver och gjutjärn som kan växa, foten är av gjutjärn och resten är av silver och som sagt den kan växa efter tycke och smak...och kassan.. för delarna är inte gratis, i grundutförandet kostar den 10 000:-, består av fot och en silverdel med plats för två ljus.
Först när jag såg bilden på ljusstaken så måste jag erkänna att jag tyckte inge vidare om den... men nu när jag sett den i verkligheten så har jag helt ändrat uppfattning...gillar den jättemycket! Och mina tankar går lite till den tyska ljusstaken Nagel som ju också byggs på efter tycke och smak...och den ljusstaken har alltid varit en favorit hos mig.

Alma finns i utvalda guldsmedsbutiker runtom i landet från idag, läs med om Alma Här.


 

 

 

 
Foto: Annette Eriksson, Annettes Skimmer

fredag 27 mars 2009

CPB 2091 - av formgivaren Carl Philip Bernadotte

I morse var jag på Svenskt Tenn och tittade på ett nytt silverbestick lanserat av hantverksföretaget Mema/GAB och formgivet av Prins Carl Philip. Det är första gången på över 30 år som Mema/GAB lanserar ett nytt silverbestick... och själv så gillade jag det riktigt mycket, snyggt!

- Det har varit en fantastisk utmaning och jag är verkligen stolt över resulta
tet, säger formgivaren, som fått i uppdrag att tänka ”nytt och samtida” vid framtagandet av den nya bestickmodellen. Vidare säger Carl Philip.
- Silver som material är så oerhört sp
ännande att arbeta med, både för dess speciella klang och lyster, men även för att det åldras så vackert. Det är ett drömuppdrag att få rita en produkt som så många har en relation till – vi använder bestick varje dag och alla vill ju duka fint.

Prins Carl Philip är utbildad till formgivare på Rhode Island School of Design i
USA och Forsbergs Skola i Stockholm. Silverbesticken är de första produkterna som lanseras under varumärket CPB. Siffrorna 2091 står för årtal och modell nr 1.