Visar inlägg med etikett Inredningstips. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Inredningstips. Visa alla inlägg

måndag 10 mars 2014

Lika fint till våren som till påsken

Hur är ni?... dekorerar ni till våren eller påsken? Det gör oftast inte jag, om vi nu inte ska räkna vårblommor så klart, för det konsumerar jag en hel del utav. Men jag menar åker ägg, vippor och tuppar fram till påsk och andra mer vårlika saker fram när snön är borta. Lite inspiration till vårlikt hem tänkte jag visa med Royal Copenhagens vackra bilder på deras Easter collection, som passar lika bra till påsken som till våren. Allt behöver ju inte hängas i ett ris utan blir väldigt fint i både lampan, runt en flaska eller som blomkruka.
Nu ska det här inte tolkas som att jag inte uppskattar påskens små söta påskägg med läckra små praliner eller något annat litet fint inuti som påskpresent, ja så ingen tror något annat.




onsdag 19 februari 2014

Pysslig

Att jag inte tillhör den pyssliga typen det har jag berättat tidigare, men ibland ser jag roliga projekt som kräver en pysslig sida och jag kan då i alla fall fundera på att bli liiiite pyssligare.
Som när jag ser Bea Szenfeld och Granits samarbete. Minns ni att när jag varit på Granits vår/sommarvisning så berättade jag om deras samarbete med Bea Szenfeld, se Här. Nu kan du titta på alla roliga och fina idéer och samarbetet genom den här länken granitochbea.se. Lycka till med pysslet!

Foto: Annette Eriksson, Annettes Skimmer

fredag 24 januari 2014

Källarvåningar

Har ni tänkt på att det blir mer och mer vanligt med lägenheter i källarnivå eller en halv trappa ner. Ja i alla fall här i bostadsbristens Stockholm. Jag har sett både lyckade lösningar och mindre lyckade lösningar av källarlägenheter. Vill man skapa lite mera rymd i sin källarbostad så gäller det att man är både kreativ och tänker lite vidare så att säga. Det här taket tycker jag var en bra lösning, ger rummet både spänning, ljus och rymd.

onsdag 23 oktober 2013

Marmorerat

Jag gillar marmor, så snyggt, klassiskt och vackert. Men lika snyggt som det är, är det både tungt och dyrt. Om du vill sätta upp en hel vägg eller kanske ha en bordsskiva av marmor så finns det betydligt billigare och lättare alternativ att arbeta med än äkta vara...dock inte riktigt lika klassiskt och elegant, men en bra lösning för en del. Jag pratar om tapeter för väggar och självhäftande dekorplast för bordsskivor och liknande.
Så här fint kan det bli med en tapetserad fondväggar med marmormönster från Mr Perswall. Pris 315 kronor/kvm mot äkta tung vara för tusentals kronor/kvm.


Och så här fint kan ett enkelt bord bli med lite marmormönstrad självhäftande dekorplast. Bilderna är från Livet Hemma.


tisdag 15 oktober 2013

Element är ingen tråkig inredningspryl

Jag vet att många tycker att element är tråkiga och absolut ingen sak att lägga ner alltför mycket tid på. Men så tycker inte jag. För om du tittar runt lite bland leverantörerna av element så finns det många med element som små smycken. Visade ett i mitt inlägg om Siggesta Gård, se HÄR. Här är ett annat.


onsdag 9 oktober 2013

Inredningsfrågor

Har du någon inredningsfråga som du går och klurar på. Passa på att kom förbi inredningsbutiken Stilrummet på Östermalm, Brahegatan 19, imorgon kväll mellan klockan 17-19....för då finns jag där och svarar på dina inredningsfrågor. Hoppas vi ses imorgon!
Foto: Martin Cederblad, Styling: Annette Eriksson

tisdag 17 september 2013

Ny inredningsbutik på Östermalm - Stilrummet

På lördag, 21/9, öppnar STILRUMMET på Brahegatan 19.
Här kommer du att hitta stilfullt eleganta produkter med fokus på klassisk hållbarhet, allt från möbler till mindre fina detaljer till ditt hem.
Just nu fejar, målar och putsar Marie för fullt i butiken som alltså slår upp portarna på lördag klockan 12.00. 





Foto: Annette Eriksson, Annettes Skimmer

fredag 30 augusti 2013

Att anlita en Inredningsdesigner / Inredare

Jag får ofta frågor som
- är det lönt att anlita en inredningsdesigner?
- kan jag köpa bara några inspirationstimmar?
- kan du hjälpa mig att inreda och färgsätta hela mitt nya hus/lägenhet?
- kan du inreda min nya våning så den är inflyttningsklar när jag kommer hem efter min resa?
- kan jag ha dig som bollplank under vår lägenhetsrenovering eller vårt husbygge?
- mitt hem är snyggt men saknar värme/spänning, kan du styla till det så det blir mer personligt?
Ja frågorna är många men svaret är alltid det samma.... Ja visst!
Mina kunder har olika behov och önskemål och jag arbetar självklart alltid utefter kundens önskemål och unika behov.
Men eftersom frågorna är många så tänkte jag här visa lite kortfattat hur mina tjänster och min prissättning kan ser ut.  

Inredningsoffert
När du vill och behöver ha ett mer övergripande och omfattande resultat, och få hjälp med allt från det minsta till det största. Då är varje projekt unikt och jag presenterar en offert utifrån just ditt önskemål och projekt. När jag arbetar mot en offert börjar jag med att tillsammans med dig gå igenom dina önskemål, behov och krav på boendet. Utifrån mötet presenterar jag sedan en offert med samtliga kostnader på mitt arbete. Efter godkännande av offerten startar jag mitt arbetet, och eventuellt behövs det ytterligare något/några avstämningsmöten innan vi träffas för presentation av det färdiga förslaget. Ett förslag som presenteras med inspirationspannå/moodboard, förslag på möblering, produkter, färg- och ljussättning, textilier, accessoarer, inköpslistor, priser eller vad just ditt projekt innebär. 

Kanske att du sen vill göra inköp och resten själva utifrån mitt förslag, eller så vill du ha hjälp med inköp och tills allt är klart och på plats. Då presenterar jag en ny offert med de uppskattade timmarna som det kommer att ta, ja, det är upp till dig hur du vill ha projekt utformat.
En liten extra trevlig del med att anlita mig som inredningsdesigner är att jag får hos, inte alla men många, leverantörer och företag inredarrabatt. Brukar ligga på runt 10-30%, en rabatt som till största del går tillbaka till mina kunder. Ja det ska löna sig att anlita mig som inredningsdesigner tycker jag.
Jag arbetar inte heller bara med några leverantörer, utan arbetar med alla agenturer, leverantörer och butiker. På det sättet kan jag forma inredningarna precis efter mina kunders önskemål och stilar.

Inspirationsmöte
På ett inspirationsmöte går vi igenom dina önskemål, unika behov och krav. Inspirationsmötet innebär att jag ger dig en vision som du sedan själv förverkligar. Ett inspirationsmöte ger dig möjligheten att se ditt hem med nya ögon. Du får idéer och tips om färg- och ljussättning, konkreta förslag på möblering och andra förslag för att få ett optimalt boende med harmoni, trivsel och funktionalitet.
Ett inspirationsmöte tar ca 2 timmar, och efter mötet får du en dokumentation över det vi diskuterat under mötet sänt till dig. 

Kostnad: 4 200 kronor inklusive moms, utanför tullarna tillkommer restid.

Bollplank - Enstaka konsultationstimmar
Har du blivit hemmablind? Bara vill bolla någon idé? Ha en snabbgenomgång av något enstaka rum? Det går alldeles utmärkt, du ställer frågorna och jag ger dig svaren och idéerna utifrån ett vant inredningsöga. 
Kostnad: 1 150 kronor/timma inklusive moms, minimum 2 timmar, utanför tullarna tillkommer restid.

Ja som du ser så kan mina projekt se väldigt olika ut, och vara både stora och små, och funderingarna kan vara många, och du kanske funderar över eller behöver hjälp med något annat.
- att få ditt företags inredning trevligare
- få väntrummet till din tandläkarpraktik eller läkarpraktik trevligare
- få hjälp med att få till galleriet när du ska ha vernissage. 
Ja vad det än är, vad det gäller inredning och rummets design, så hjälper jag dig. Tveka inte att höra av dig!

Du kan läsa mera om mig och titta på bilder från mina tidigare jobb på min hemsida, och på min blogg annettesskimmer.se och på mitt Instagram @annetteerikssoninredare kan du läsa om mitt arbete och mina tankar kring inredning.

Välkommen att höra av dig!
annette@dinarumstockholm.com
Hoppas vi hörs och ses!

Inredning/styling: Annette Eriksson  Foto: Martin Cederblad

måndag 22 april 2013

Hellre för lite än för mycket...

Ibland får jag frågan hur man ska tänka när man inreder och det är ju en ganska svår fråga att besvara, med tanke på att alla bostäder har ju olika förutsättningar. Men två regler tycker jag funkar nästan över allt.
1. Övermöblera/överdekorera inte
2. Tänk på storleken

Här är två exempel.
Första exemplet får just det där med att inte överdekorera symbolisera. För här tycker jag att rummet skulle vinna genom att inte vara så dekorerat, och med den utsikten och fönstren är ju dekorationen redan fixad om ni förstår vad jag menar.


Andra exemplet, det där med storleken. En alldeles för stor soffa för rummet, och sen en väggfast soffa som nästan sitter ihop med schäslongsoffan blir ju helt galet. Och på andra sidan om soffan går den nästan in i öppna spisen och gör det dessutom omöjligt att öppna/komma ut genom dörrarna.
Möbler kräver inte bara sitt faktiska omfång utan måste också ha luft omkring sig för att rummet ska bli snyggt, proportionerna är superviktiga!