torsdag 29 augusti 2013

Quality Hotel Friends

Igår besökte jag Arenastaden i Solna för första gången. Allt var långt ifrån klart där ute, ja jisses vad de byggs där. Anledningen till mitt besök där ute var för att jag var inbjuden på rundvandring och presslunch, av Micael Bindefeld AB, på eventhotellet Quality Hotel Friends som öppnar den 31 augusti. Med sin kapacitet på att kunna ordna evenemang för 2 - 65 000 personer är det unikt i Skandinavien. Hotellet är på resliga 94 meter, 25 våningar, men det som utmärker sig mest är att det har tusen runda fönster, inspirerade av Zlatans svettpärlor...hmm.. märklig och inte så tilltalande jämförelse tycket jag. Ja, ja svettpärlor eller inte så gav de runda fönstren fin karaktär inne i hotellet och åt rummen, ja tack vare de runda fönstren tog man hem lite mera spänning åt insidan och rummen. Hotellet rymmer 400 rum, varav fyra större sviter högst upp i hotellet, så utsikten var så klart fantastisk. 15 konferensrum varav två eventsalar med en totalkapacitet för drygt 2 600 personer. Arkitekt är Gert Wingårh, och hotellbyggnaden ägs av PASAB Fastighetsutveckling, som ägs till lika delar av Petter A Stordalen och samarbetspartnerna Artur och Anders Buchardt. Jag som inredningsdesigner tittade såklart extra på inredningen, och den vad, ja, snygg, maskulin men helt utan större överraskningar. Lite mer personliga rum och utrymmen tycker jag att man skulle kunnat få till.
Efter rundvandringen bjöds vi på lunch på restaurangen On Top, som ligger på 25:e våningen. Vi fick lyssna på tankar om hotellet och restaurangen, höra en av ägarna, PetterA Stordalen, berätta om hotellet...vilken inspirationskälla och härlig person! Maten var fantastisk god, jag som inte äter kött/fågel men fisk/skaldjur bjöds på finafisken...hihi..nej jag kommer ifrån Stockholm och inte Göteborg. Personalen här uppe på On Top är handplockad från förstklassiga restauranger, och det märktes..och uppskattas alltid! Priserna för en varmrätt ligger på mellan 180-280 kronor, bra priser...varför inte ta er en sväng dit upp för en god middag med härlig utsikt.


 Hotellet med de 1000 runda fönstren.

 Receptionen


 Bar och skönt häng vid receptionen


 Konferensutrymmen



Bilder från en av sviterna. Skillnaden mellan de vanliga rummen var storleken och mera möbler, men stilmässig skilde de sig inte nämnvärt. Alltså inget extra vagant med möbleringen och inredningen i sviterna tycker jag

 Petter A Stordalen var svår att fånga på bild, med hans energi var det mycket härlig rörelse och förflyttning

 Förrätten

 Jag tar mig en titt över omgivningarna

Min kompis och medrundvandrare för dagen Susanne gör sig fint bland blommorna i receptionen

Foto: Annette Eriksson, Annettes Skimmer

Inga kommentarer: