måndag 3 februari 2014

Stockholm Design Week 2014

Första dagen på Stockholm Design Week har varit fantastiskt trevlig, spännande och jag har sett mycket fint och roligt. Häng med nu så ska jag visa lite av allt jag sett under dagen.
Dagen började med frukost på Operaterrassen och en presentation av Elle Decorations Swedish Design Awards 2014, som fortfarande är lite hemligt för den stora prisutdelningen sker om några timmar. Så jag får återkomma om vilka som fick priserna.
Från Operaterrassen hade Trendgruppen, som stod för de flesta jättefint ordnade visningarna som jag vara på idag, ordnat buss till Bergianska Trädgården, Gamla Orangeriet och det italienska utomhusmöbelföretaget Ethimo. Här bjöds det på vårlik förmiddagsfika och en presentation av företaget och deras superfin utomhusprodukter!










Sen var det dags att hoppa in i bussen igen som nu tog oss till Sturegatan och Olby Design, designföretaget med vackra och fint designade möbler. Här bjöds det på lunch och en presentation av företagets nyheter och visioner.




På bussen igen och nu till det helt fantastiska lilla hotellet Ett Hem på Sköldungagatan i Lärkstaden. Här fick vi känna oss som hemma, fika med tårta och titta på Alessis nyheter. Här trivs man verkligen!












Vidare till Mood Gallerian och Ready-Made Pop-up store. Ready-Made är ett nytt Stockholmsbaserat designvarumärke som försöker se design ur lite annorlunda vinklar. De har de lyckats med tycker jag, inte bara coola produkter utan heta och super coola! Gillade framförallt deras golvlampor.








Nu var det dags för dagens sista visning och jag begav mig till Svenskt Tenn för att där få en presentation av Mr Barnaba Fornasetti och titta på deras nya utställning i samarbete med Fornasetti. Samarbetet mellan Svenskt Tenn och det italienska designföretaget Fornasetti inleddes redan på 1940-talet och lever vidare än idag och Svenskt Tenn har ensamrätt till Fornasetti produkter i Sverige, undantaget textil och tapeter. I utställningen kan du titta på hundratals produkter som kompletterar Svenskt Tenns ordinarie sortiment...och allt är till salu! Gillar du Fornasetti eller bara speciell inredning ska du absolut inte missa den här utställningen som pågår mellan 4 februari-30 mars i butiken på Strandvägen 5.














Foto: Annette Eriksson, Annettes Skimmer

Tack alla företag och Trendgruppen för intressanta och fina pressvisningar! Nu ska jag lägga mig på soffan ett tag innan det är sovdags och tidig morgon imorgon, för då väntar Möbelmässan och massor att se. Kolla in imorgon eller övermorgon, för då kommer en rapport därifrån, tills dess ha det gott!

Inga kommentarer: