fredag 4 januari 2013

Renoverar bort och sönder

Hur mycket får man, vill man, kan man renovera bort en sekelskiftesvånings charm? På 80-talet sänktes taken, speglarna på dörrarna spikades igen och man la ut plastmattor över vackra parkettgolv när man renoverade sekelskiftesvåningar. Hemskt och förfärligt sa vi efter några år och rev bort allt igen för att åter kunna njuta av våningarnas prakt. Och någon större skada var ju inte skedd med tanke på att allt fint fanns ju kvar där under platsmattor och masonitskivor. Värre är det idag kan jag tycka när den ena efter andra våningen lyxrenoveras med utslagna väggar, stora kök och badrum som innebär igenkaklade stuckaturer mm. Nu är jag absolut inte emot renoveringarna, men ibland kan jag bli lite ledsen när jag ser hur man gått lite väl oaktsamt fram i våningarna. Och till skillnad från 80-talet så spikar man, oftast, idag inte bara igen eller döljer gamla fina detaljer, nej man tar helt enkelt bort/förstör detaljer vilket innebär...ingen återvändo, trist kan jag tycka.
De här bilderna är i och för sig från en spansk våning, men jag har sett liknade framfarter här i stan....ja så ni förstår vad jag menar och vad tycker ni?




Inga kommentarer: