torsdag 16 januari 2014

Formex

Igår var jag som sagt ute på Formexmässan hela dagen och tittade på vad inköparna kan fylla sina butiker med. Det fanns fortfarande en hel del rått, industriellt och fejkrost kvar, även om trenden säger nej. Och jag trodde nog att det etniska och nordafrikanska, som jag såg mycket av på Parismässan i höstas, skulle ha letat sig mera hit. Men men ibland tar det lite längre tid hit upp. Naturen, stora växter inne, trädgård och odling är och blir ju bara större och större, såg många fina krukor och växter både till inne och ute.
Att trendutställningen visade så pass mycket både av det industriella och döskallar kändes så där tycker jag, och gäspar lite. Här kommer i alla fall ett bildsvep över mässan. Hojta till om du undrar över någon bild så ska jag försöka svara på dina frågor.

Trendutställningen i entréhallen, Day Dream







Vinnaren av Formex Formidable 2014 är formgivare Kristina Stark med stengodsserien Botan. Serien har fått sitt namn efter Botaniska trädgården i Lund som i folkmun kallas Botan. Botan består av en vattenkanna och två vaser, jag bloggade om den i somras se HÄR.
Nytt från Sagaform





Väggdekor

Ylva Skarp

Missade pressvisningen i måndags på NK där Målerås visade Ludvig Löfgrens kitschigt coola glaskollektion. Glad att jag istället kunde titta på den ute på Formex, så spännande!



Naturen och djuren inspirerar

Fina marschalhållare från ELD Garden

Mateus nya fina vas designad av Tord Boontje. Du vet väl att Mateus har öppnat en egen shop uppe på NK.

Kamelos glammiga lyxiga produkter med en hel del art deco känsla känns rätt.





 Så sant....












Watt & Veke visar något nytt för fönstret, nu när julstjärnan ska bort och visst funkar den även i kräfttider.

Lite etnisk känsla, också från Watt & Veke


Strukturer kommer stort på allt från textilier till tapeter, och här på en vas

Också ännu mera för våra växande kompisar








Inga kommentarer: